Rozmaite diety odchudzające, setki różnych suplementów i spalaczy tłuszczu – to bardzo często recepta na nadwagę. Czy aby na pewno to dobre i zdrowe rozwiązanie?

Diety odchudzające bardzo często mają charakter głodówkowy, tzn. bilans kaloryczny jadłospisu jest ujemny. To sprawia, że nie do końca jest zdrowa i bezpieczna. Z kolei suplementy diety – niekoniecznie są skuteczne. Co zatem zrobić by schudnąć?

Podstawowym procesem odchudzającym jest trening. To właśnie za sprawą ruchu dochodzi do generowania zapotrzebowania energetycznego. Kiedy zapotrzebowanie jest większe niż ilość dostarczanego materiału, organizm pobiera energię z tkanki tłuszczowej.

Aerobik na odchudzanie

Aerobik określany również mianem fitness to zajęcia, które dedykowane są osobom z nadwagą. Poprzez „ćwiczenia aerobowe” określa się wszystki te, które zapewniają wzrost wydolności układu oddechowo-krążeniowego. Przy czym, ich intensywność nie powinna być większa niż 85% tętna maskymalnego.

Początkowo poprzez aerobik rozumiano tylko i wyłącznie układ choreograficzny realizowany w rytm muzyki. Dzisiaj fitness definiowany jest znacznie częściej, zaliczamy do niego chociażby:

  • jazdę na rowerze stacjonarnym
  • bieganie
  • układy taneczne
  • zajęcia ze steperem

Zasady treningu aerobowego

Tak naprawdę, to – co jest aerobikiem dedykowane jest przez trzy fundamentalne zasady tego treningu, a mianowicie:

  • trening aerobowy powinien mieć charakter ogólnorozwojowy (angażować wszystkie grupy mięśniowe)
  • trening aerobowy powinien być realizowany z intensywnością 60-85% max HR
  • objętość w czasie tygodnia nie powinna być mniejsza niż 90-120 minut

Aerobik na odchudzanie – najskuteczniejsza forma treningowa?

W zasadzie można powiedzieć, że ćwiczenia aerobowe są najefektywniejszym sposobem na redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej. Ponadto, jest to wygodny sposób (intensywność jest akceptowalna także przez osoby starsze, prowadzące siedzący tryb życia). Pozwala dobrać najlepszą formę i ograniczyć urazowość towarzyszącą innym treningom redukcyjnym.

Alternatywny plan aerobowy, czyli co zamiast typowego „fitness”?
Dla wielu osób, termin „aerobik” oznacza typowe treningi na hali/sali sportowej. Jednakże, aerobami określimy także masę innych ćwiczeń, które wykonamy w domu i na świeżym powietrzu. Zapoznaj się z naszą listą alternatywnych aerobów, które doskonale sprawdzą się przy treningu redukcyjnym:

Bieganie
Zdecydowanie najprostszą formą treningu aerobowego jest po prostu bieganie. Co więcej, zdaje się, że jeśli chodzi o redukcję zbędnych kilogramów to bieganie jest jednym z najefektywniejszych ćwiczeń. Podczas 45 minutowego treningu spalimy około 400 kcal.

Pływanie
Zajęcia na basenie to nie tylko świetna forma rekreacji, to także doskonały sposób na zbudowanie formy. To, co ważne, to niski poziom zmęczenia w czasie treningu. Dzięki temu, pływanie nie jest traktowane jako przykry obowiązek, a jak ciekawa forma spędzania wolnego czasu. Niestety, wadą tego rozwiązania jest dość wysoki koszt (1 wejście na basen to wydatek rzędu 10-15 złotych).

Jazda na rolkach
Dla wielu osób, jazda na rolkach to rozrywka. Niektórzy jednak, wykorzystują ten sport w zupełnie innym celu, a mianowicie – jako zwykły trening. Nie ma w tym nic dziwnego – w ciągu 45 minut spalimy do 300 kalorii, a przy tym będziemy nieźle się bawić. Czy można wymagać czegoś więcej?

Jazda na rowerze
Rower to akcesorium, które posiada niemal każdy. Warto na niego wskoczyć, gdy mamy trochę tkanki tłuszczowej do spalenia, bo… pozwala ją spalać w bardzo dobrym tempie. Przy średnim obciążeniu, jazda na rowerze pozwala spalić około 300 kilo kalorii w czasie jednej sesji treningowej (zalecane 45 minut).

A Ty, drogi czytelniku – jaką formą treningową preferujesz? Wolisz jeździć na rowerze, biegać, pływać, jeździć na rolkach czy po prostu uczestniczyć w zajęciach fitness? Zachęcamy do dyskusji pod tym artykułem. Zainspiruj innych swoją formą treningową i koniecznie daj znać jakie efekty przynosi Twój plan treningowy!