W dzisiejszych czasach, skala problemu nadwagi sięga nawet 60% cywilizowanej społeczności. Alarmujące sygnały wysyła co chwilę WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), która szacuje, że już w 2025 roku, ponad 2 miliardy osób będą borykały się z otyłością I, II lub III stopnia.

Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że wiele osób poszukuje rozwiązań, które pozwolą im zredukować zbędne kilogramy. Jedną z niezwykle popularnych, acz wątpliwych (przy najmniej w kontekście skuteczności) metod jest suplementacja.

W telewizji i innych mediach aż roi się od preparatów na odchudzanie. „Rewolucyjne” tabletki spotkać można na każdym kroku. Ten, który próbował – wie, że schudnąć można także bez dodatkowych spalaczy.

Jak schudnąć bez tabletek?

Tak naprawdę tabletki pełnią rolę tylko i wyłącznie wspomagacza odchudzania. Ich zadaniem jest potęgowanie efektów tego, co najważniejsze, czyli diety i treningu. Skuteczne odchudzanie jest zatem jak najbardziej możliwe bez udziału preparatów o działaniu odchudzającym.

Czy jednak warto zrezygnować ze stosowania suplementacji? Tutaj opinie są podzielone. Wszak, dobre preparaty na odchudzanie pozwalają zwiększyć efektywność diety oraz treningu o kilkadziesiąt procent. Oznacza to zatem, że odchudzanie przy stosowaniu suplementacji może trwać znacznie krócej.

Odżywianie

W przypadku odchudzania najważniejsza jest zmiana nawyków żywieniowych. Przede wszystkim należy zminimalizować ilość spożywanych węglowodanów prostych, niepełnowartościowego białka, czy niezdrowych tłuszczy.

Dieta powinna składać się z minimum pięciu posiłków. Należy spożywać je regularnie w odstępach wynoszących minimum dwie godziny. Ponadto, warto pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Ilość przyjmowanych płynów powinna wynosić minimum dwa litry.

Mówiąc o odżywianiu, należy wspomnieć o tym, że wszelkie rozwiązania mające charakter głodówki są niewskazane. Mimo ich ogromnej skuteczności, bardzo często efekt jojo (waga po zaniechaniu stosowania diety – wraca do pierwotnego stanu).

Aktywność fizyczna

Równie ważnym elementem podczas procesu odchudzania jest zadbanie o odpowiednią ilość ruchu. Zmiana trybu życia na aktywniejszy pozwoli szybciej uporać się z zalegającą tkanką tłuszczową.

Sugerujemy skupić się na ćwiczeniach o charakterze aerobicznym. W dalszej kolejności należy realizować plan siłowy. Wynika to z faktu, iż naszym pierwszym celem jest spalenie tkanki tłuszczowej, a nie rozwój masy mięśniowej.

Realizując plan odchudzający należy pamiętać o kilku absolutnie kluczowych zasadach treningu redukcyjnego, a mianowicie:

  1. Intensywność
    Intensywność treningu na redukcję powinna wynosić około 60-70% tętna maksymalnego. Dlatego też, zanim przystąpimy do treningu warto poznać maks HR.
  2. Objętość
    Niezwykle istotnym jest to, aby trening był dostatecznie długi. Przyjmuje się, że optymalna długość sesji treningowej wynosi około 45 minut.
  3. Progresywność
    W związku z rosnącymi możliwościami organizmu, należy zadbać także o to, by przy treningu została zachowana progresja.

Reasumując, odchudzanie bez tabletek jest jak najbardziej możliwe. To, jak szybko uda nam się schudnąć zależy od naszego zaangażowania w trening i skrupulatności w realizacji postanowień dietetycznych. Tak naprawdę, efekt „z” lub „bez” tabletek może być identyczny. Wszak, wiele suplementów reklamowanych jako „cudowne środki na odchudzanie” tak naprawdę opiera się na naturalnych składnikach, dostarczanych w dobrze zbilansowanej diecie.

Jeśli jednak koniecznie chcesz skorzystać z suplementu diety – wybieraj takie, których opinie są pozytywne.

Pragniemy zauważyć, że odchudzanie to ciężki kawałek chleba. Efekty nigdy nie przychodzą łatwo. Podczas tego długotrwałego procesu przychodzi wiele kryzysów, na które warto się mentalnie przygotować.

Mówiąc o przygotowaniu mentalnym, mamy na myśli głównie – motywację. Na samym początku jest naładowana maksymalnie, ale z czasem wygasa. Dlatego też, warto proces redukcji skrzętnie zaplanować i podejść do tematu możliwie skrupulatnie.